Зошто инвеститорите одбиваат српски стартапи?

За српските стартапи, процедурата за обезбедување финансирање од фирмите за ризичен капитал често наидувa на голем број препреки. Garaža, заедница на основачи на технолошки стартапи со седиште во Белград, поддржана од платформата за развој на блокчејн Tenderly, неодамна го објави својот извештај за 2023 година, давајќи интересен увид во тоа зошто се случува ова и инвеститорите често ги одбиваат можностите за инвестирање во српските стартапи.

Според извештајот на Garaža, најголемиот дел од финансирањето за српските стартапи доаѓа од лични средства, грантови, семејството и пријателите, инкубаторите/акцелераторите и ангел инвеститорите. Сепак, финансирањето на VC е ограничено, опфаќајќи само мал дел од севкупното финансирање кое се бара за еден стартап. Овој диспаритет ја нагласува потребата на локалните стартапи да ги решаваат клучните прашања што ја попречуваат нивната привлечност за VC фондовите.

Извештајот за инвеститори на Гаража е направен за да им помогне на српските стартапи да ги идентификуваат предизвиците за прибирање средства и да добијат совети за нивно надминување од прва рака, односно од самите инвеститори. Тоа е еден вид листа за проверка преку која стартапите би можеле да се самодијагностицираат“, вели Милена Милиќ, координатор на програмата во Tenderly, за IT Logs.

Недостатокот на посветеност од основачите, како и несоодветните деловни вештини се само некои од клучните сознанија на извештајот. Со овие податоци, дополнително се посочуваат критичните области во кои српските стартапи треба да ги фокусираат своите напори, нешто што е од клучна важност за привлекување позначајни инвестиции од фирми за ризичен капитал и ангел инвеститори.

Извор: Garazha

Недоволна посветеност на основачот

Инвеститорите ја нагласуваат важноста на посветеноста на основачот. Ако самите основачи не се целосно вложени во успехот на нивниот стартап, инвеститорите веројатно нема да бидат убедени да ги вложат нивните ресурси.

Тимот треба да има избалансирана структура, при што основачите ќе се фокусираат и на техничката и на деловната страна на стартапот. Преку проценка на вештините на тимот, идентификување на празнините и барање дополнителни членови или обука за нивно премостување, секој стартап може веднаш да ги подобри шансите за инвестирање. Покажувањето целосна посветеност на нивниот стартап и покажувањето отвореност за повратни информации се клучни чекори што стартапите можат веднаш да ги преземат за да ја сигнализираат нивната посветеност и приспособливост на потенцијалните инвеститори“, Милиќ дополнително се надоврзува на некои од наодите од извештајот.

Слаба деловна острина

Успешните основачи често поседуваат импресивна комбинација од техничка експертиза и вештини за правење продажба. Инвеститорите бараат основачи кои можат да управуваат и со развојот на производот и со ефикасно наметнување на нивната визија на клиентите и инвеститорите.

Отпор на менторство

Основачите кои не се отворени за менторство и насоки може да наидат на потешкотии при справување со сложеноста која произлегува од проширување на нивниот стартап. Инвеститорите ги советуваат стартапите да се поврзат со искусни ментори кои можат да понудат вредни сознанија и поддршка.

Страв од валидација

За да се влее доверба во инвеститорите, стартапите мора да покажат робусни мерки за напредување и валидација. Не е доволно само да се има идеја која ветува многу; опипливиот напредок и валидацијата на клиентите се клучни.

Извор: Garazha

Преголемо потпирање на локалните пазари

Инвеститорите предупредуваат за стартапите кои ексклузивно ги таргетираат локалните пазари. Глобалниот начин на размислување и силната стратегија за проширување на пазарот надвор од домашните граници се од суштинско значење за одржливиот раст и интересот на инвеститорите.

Инвеститорите бараат висок ROI (Return of Investment, враќање на инвестицијата), така што стартапите кои се на VC рутата треба да усвојат глобална перспектива уште од првиот ден. Тие треба да спроведат анализа на пазарот надвор од локалните и регионалните граници, да ги идентификуваат потенцијалните глобални сегменти на клиенти и да приспособат решенија за да ги задоволат нивните потреби. Вклучувањето во раните и тековните разговори со потенцијалните клиенти им помага на стартапите да ги дефинираат и да ги усовршат своите производи врз основа на потребите на пазарот, помагајќи да се постигне усогласување на производот со пазарот“, вели Милиќ.

Недостаток на диференцијација

Стартапите мора јасно да ја артикулираат својата единствена вредност и конкурентна предност. Разбирањето на глобалната конкуренција и ефективно позиционирање во наративот на пазарот се клучните елементи што ги бараат инвеститорите.

Неефикасна комуникација

Основачите мора ефективно да го соопштат предлогот за вредност на нивниот стартап без да се потпираат на жаргон или звучни зборови. Јасноста и концизноста во објаснувањето на аспектот на решавање проблеми на нивниот производ или услуга е она што го бараат инвеститорите.

Производи кои решаваат критични проблеми

Инвеститорите претпочитаат стартапи кои се занимаваат со итните и клучните приоритети кај клиентите, а не за нудење површни решенија. Создавањето производ кој решава критичен проблем има големи шанси да привлече и клиенти и инвеститори.

Извор: Garazha

Визија и приспособливост

Основачите мора да покажат визија за меѓународна експанзија и приспособливост уште од раните фази. Амбициозно размислување и стремеж кон значително продирање на пазарот се атрибути што се ценети од инвеститорите.

Стартапите треба да ја дефинираат и ефективно да ја соопштат својата вредност и USP (unique selling proposition, уникатен предлог за продажба) на сите засегнати страни. Од клучно значење е да можете јасно и концизно да објасните каква вредност носи вашиот производ за да привлечете и задржите клиенти, инвеститори и партнери. Редовната, отворена комуникација со потенцијалните инвеститори е од суштинско значење за градење доверба и покажување напредок. Честите ажурирања до потенцијалните инвеститори го одржуваат стартапот свеж во нивните умови и помагаат да се покаже континуитетот и тековниот напредок“. – заклучува Милиќ.

Стани премиум член и доби пристап до сите содржини, специјален попуст на над 2.200 производи во ИТ маркет, верификуван профил и можност за огласување на ИТ Огласник. Плус ќе го поддржиш медиумот кој го градиме цели 16 години!

basic

членство

42 ден./мес

зачлени се

1337

членство

125 ден./мес

зачлени се
* плаќањето е на годишно ниво

Доколку веќе имаш премиум членство, најави се тука.

Subscribe
Notify of
guest
1 Коментар
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Makedonski
Makedonski
1 year ago

А да се запрашаме и ние зошто сме во таа ситиација или полесно ни е да критикуваме зошто другите не чинат?