Во денешната дигитална доба, онлајн рекламирањето стана основна компонента на бизнис стратегиите ширум светот. Меѓутоа, кога се работи за специфични пазари, јазичните бариери често претставуваат големи предизвици. Ваква пречка постои за рекламирањето во Македонија, Албанија и Косово, бидејќи Google AdSense и Google Ads не ги поддржуваат целосно албанскиот и македонскиот јазик. Ова ограничување ја попречува способноста на бизнисите ефективно да ја таргетираат својата публика и да го искористат огромниот потенцијал на овие пазари во развој.
Google на суд поради дискриминација на албанскиот јазик
Google се соочува со тужба пред Врховниот суд во Калифорнија, САД, а причината за тужбата е невклучувањето на албанскиот јазик во јазиците достапни на платформите за огласување и рекламирање Google ads и Google AdSense. Тужбата е поднесена од две личности, Хаки Дервиши, американски државјанин кој живее во Палм Спрингс, Калифорнија, и д-р Нешад Аслани, познат косовски лекар и основач на „Косовскиот центар за човекови права“. Дервиши неодамна беше награден со Одликување и животно дело од претседателот Бајден за неговиот континуиран придонес за американската нација.
Во тужбата се нагласува дека невклучувањето на албанскиот јазик од страна на Google има значителни импликации врз медиумите, маркетингот и економскиот и технолошкиот развој во регионите каде што се зборува албански, вклучително и Албанија и Косово. Тужителите тврдат дека тековната дискриминација на Google против албанскиот јазик ги маргинализирала албанските говорници во глобалниот бизнис, маркетинг и новинарски сектори, бидејќи тие не можат да пристапат до платформи како Google Ads и Google Adsense.
Со оваа правна постапка, Дервиши и Аслани се надеваат дека ќе го свртат вниманието на Google на потребата за вклучување на албанскиот јазик меѓу официјалните поддржани јазици. Овој чекор најверојатно ќе доведе до технолошки иновации, ќе создаде нови можности за економски развој, ќе го подобри маркетингот и ќе го подобри квалитетот на информациите, што на крајот ќе им овозможи на новинарите да напредуваат во својата професија.
За случајот со дискриминација на овие два балкански јазици, неодамна пишувавме на нашиот портал наменет за југо-источна Европа itlogs.com, a во продолжение целиот текст преведен на македонски јазик…
Јазичниот јаз
Албанскиот и македонскиот јазик се широко зборувани во балканскиот регион, со над 7 милиони луѓе кои зборуваат албански и приближно 2 милиони зборуваат македонски. И покрај нивното значење, овие јазици беа занемарени од главните платформи за рекламирање, вклучувајќи ги Google AdSense и Google Ads.
Она што обично се случува е дека кога се обидувате да објавите оглас на албански или македонски јазик, или се обидувате да рекламирате веб-страница што е напишана на овие јазици, тие автоматски се отфрлаат бидејќи јазиците не се поддржани. Наводно, причината зад блокадата е тоа што Google не може да потврди дека рекламите се во склад со рекламните политики на Google. Збунувачки и фрустрирачки е тоа што некои реклами и веб-страници успеваат да го поминат филтерот, така што поверојатната причина е дека целиот регион е целосно запоставен од Google.
Предизвици со кои се соочуваат албанските и македонските огласувачи
Уникатните предизвици со кои се соочува рекламирањето во овие земји:
- Ограничен дофат: Отсуството на поддршка на албански и македонски јазик на Google AdSense и Google Ads го ограничува досегот на онлајн рекламите на овие специфични пазари. Огласувачите се соочуваат со потешкотии во ефикасното пренесување на нивните пораки до локалната публика, што на крајот ја попречува нивната способност да се поврзат со потенцијалните клиенти.
- Намалена релевантност на рекламите: Без сеопфатна јазична поддршка, огласувачите се борат да создадат релевантни и привлечни реклами што резонираат со локалното население. Таргетираното рекламирање, моќна алатка за маркетерите, станува помалку ефективно, што резултира со неоптимални перформанси на кампањата и помал поврат на инвестицијата.
- Конкурентни платформи: Огласувачите во Албанија, Косово и Северна Македонија се принудени да бараат алтернативни платформи за рекламирање кои нудат јазична поддршка со цел ефективно да ја насочат својата посакувана публика додека нивната публика е таргетирана преку истите канали од страна на странски компании на англиски и други одобрени јазици. Овој фрагментиран пристап може да бара дополнително време, напор и ресурси за да се управува со повеќе платформи истовремено, што го комплицира процесот на рекламирање.
- Пропуштени бизнис можности: Недостигот на јазична поддршка го попречува растот на локалните бизниси во овие региони. Конкретно, малите и средни бизниси се соочуваат со пречки во добивањето на потенцијалните клиенти и проширувањето на нивната база на клиенти. Ова ограничување не само што директно влијае на бизнисите, туку и го попречува севкупниот економски развој на овие земји.
Согледувајќи го значењето на овие пазари, од клучно значење е големите платформи за рекламирање, вклучително и Google, да ја прошират својата јазична поддршка за да ги вклучат албанскиот и македонскиот јазик. Со вклучување на овие јазици во нивните системи, Google AdSense и Google Ads можат да отклучат значителни можности и за огласувачите и за локалните бизниси.
И македонските повеќегодишни напори без резултат
Македонските напори на ова поле се присутни повеќе години преку повеќе можни канали, а во 2021 година беа и формално официјализирани, кога едно од водечките здруженија во земјата за унапредување на дигиталниот маркетинг – ИАБ Македонија испрати официјално барање до Google барајќи одговор и вклучување на македонскиот и албанскиот јазик во Google AdSense и Google Ads.
„Ова е уште еден обид да се воспостави официјална комуникација со Google и да се добие формален одговор зошто овие услуги не се достапни за македонските издавачи, додека услугите како YouTube Premium и останати се целосно достапни.
Во име на ИАБ Македонија, очекуваме официјален став за вашата јазична политика во однос на поддршката на македонскиот и албанскиот јазик. Дополнително, со задоволство ќе ги преземеме сите неопходни чекори и ќе обезбедиме повеќе податоци што можеби ќе ви бидат потребни за да ја промените оваа политика“. – се заклучува во барањето.
Иронично на целата ситуација, Google дава купони за програмата Google Ads на македонски јазик.
Можеби се потребни радикални мерки?
Да се убедат големите технолошки компании да се грижат за помалите пазари е значаен предизвик. Словенија со години активно се обидува да го убеди Apple, единствениот голем производител на мобилни телефони без интерфејс на словенечки јазик, да го вклучи словенечкиот меѓу јазичните избори. И покрај состаноците и апелите до компанијата, досега не е постигнат напредок. Затоа, тие решија да направат нешто малку порадикално: да бараат со закон да се вклучи словенечкиот јазик во сите електронски уреди за потрошувачи.
Слична радикална мерка е и неодамнешната забрана за ChatGPT во Италија, каде од OpenAI се бараше да додаде обелоденувања и контроли за приватност со цел да се заштитат малолетниците.
Можеби дојде време Албанија, Северна Македонија и Косово да го добијат вниманието што го заслужуваат на сличен начин.