Бугарскиот провајдер на доверливи услуги за дигитален идентитет „Evrotrust“ неодамна обезбеди инвестиција од 3,3 милиони евра, која планираат да ја искористат за проширување на компанијата на новите европски пазари. Инвестицијата, исто така, се очекува да го олесни инкорпорирањето на нови сегменти, особено кога се работи за малите и средни бизниси.
Основанa во 2018 година од финансискиот специјалист Константин Безуханов и експертот за е-влада Џорџ Димитров, компанијата Evrotrust првично се фокусираше на обезбедување квалификувани и доверливи решенија за да им помогне на бизнисите и владините институции во дигитализирањето на нивните услуги.
Нивните понуди вклучуваат далечинска проверка на идентитетот и безбедни квалификувани електронски потписи, со платформата дизајнирана да го насочи процесот на далечинска идентификација на клиентите, вградување и обезбедување услуги за организациите. Заедно со Mastercard, компанијата работеше и на проект за eID (електронски идентитет) во Македонија.
Денес, Evrotrust може да се пофали со база на над 1,3 милиони корисници кои се распространети низ 58 држави. Паралелно со ова, 150 претпријатија ги користат нивните услуги во 11 држави.
Во интервју за IT Logs, извршниот директор на Evrotrust Константин Безуханов разговара за нивните најнови инвестиции, проектот во Македонија, плановите за иднината, како и што е следно за решенијата за дигитален идентитет, особено во време кога има зголемени сајбер закани кои конкретно го таргетираат овој сегмент од индустријата.

Нешто повеќе околу вашата најнова инвестиција?
Константин Безуханов: Со 3,3 милиони евра ја затворивме нашата последна рунда за собирање средства пред само неколку недели. Имавме приватен инвеститор, како и средства кои беа собрани од клиенти. Во сите три инстанци на вбризгување надворешен капитал, ние успеавме да го сториме тоа така што најпрво ќе влеземе во нашата мрежа и ќе им пружиме инвестициска можност на нашите клиенти, како луѓе кои го пробале решението, ја виделе вистинската вредност и сакаат дополнително да инвестираат во технологијата заради капитал. Ова е трет пат како тоа се случува, што е одличен сигнал, бидејќи алудира на доверба и ја реафирмира нашата стратешка насока за потенцијална продажба.
Сега, ако се малку оддалечиме од Evrotrust и го погледнеме целиот пазар како целина, всушност ќе успееме да го затвориме тековниот круг за рекордно време – мислам дека ни беа потребни околу 14 дена од почеток до крај, во време кога европските VC инвестиции беа на најниско ниво во последните три години и имаше околу 45% пониска вредност на зделката во споредба со претходната година. Така, кога таа активност беше во опаѓање, успеавме да го затвориме овој брз круг на финансирање. Според мене, причината зошто тоа се случи е бидејќи инвеститорите го гледаат она што го гледаме ние – пазарот е во клучна точка во моментов. Значи, целиот пазар на дигитален идентитет е во еден премин кон усвојување нови регулативи. Се очекува регулативата eIDAS 2.0 да стапи на сила во првиот квартал од оваа година. Како резултат, ова ќе го забрза глобалното проширување на дигиталниот идентитет и ќе генерира нови пазарни можности.

Со цел да имаме корист од ова, ние се подготвуваме за овие промени веќе неколку години и сега сме уникатно позиционирани. Дел од средствата ќе бидат распределени за нашата глобална експанзија. Така, ќе се осигураме сè повеќе граѓани и сè повеќе претпријатија ширум светот да имаат корист од нашите технологии, како и од услугите што ги обезбедуваме.
Но, дел од решението ќе биде и инвестицијата на новиот концепт кој го нарекуваме „паричник за дигитален идентитет“. Сега паричникот за дигитален идентитет ќе биде местото каде што граѓаните ќе можат да складираат лични податоци, лични карти, возачка дозвола, здравствена евиденција, образовни сертификати. Предностите од овие информации ќе може да се користат и онлајн и офлајн.
Кога станува збор за електронските лични карти, дали сметате дека иднината е во паричниците за дигитален идентитет?
Ваквите паричници со идентитети најверојатно ќе се појават низ цела Европа. Повеќето од нив се водени од влади кои ќе бараат да ги усвојат и да ги дадат основните функционалности за нивните државјани. Разгледуваме различни начини како можеме да додадеме вредност за државјаните и за луѓето кои ќе ги добиваат информациите од паричниците.
Веќе сме во добри разговори со различни влади низ Европа. Целта ни е да им помогнеме во процесот на усвојување паричници за дигитален идентитет. Се разбира, ние сме уникатно позиционирани овде за нудење помош која се темели на долгорочната експертиза на тимот и нашето големо искуство околу пазарите на производи. Како резултат, точно можеме да заклучиме што бараат вистинските крајни корисници. Исто така, се чувствуваме способни да го почувствуваме пулсот на регулативите што доаѓаат и се претставуваме како силен партнер за многу влади, вклучително и владата на Северна Македонија. Тежнееме да помогнеме да се изготви најдобриот патоказ за се усвојат тие нови иницијативи и граѓаните да го искористат бенефитот кој доаѓа од ова.

Кои се потенцијалните пазари кои би биле најпогодни за вакви иницијативи?
Нашиот тим е силно убеден дека проблемите што ги решаваме во моментов се поголеми од моментниот технолошкиот балон. Значи, тие се поголеми од технолошкиот индустрија. Значи, во суштина, нашата визија е овие услуги за дигитален идентитет и доверба да ги направиме како камен-темелник на економските и социјалните активности на луѓето ширум светот. Значи, ние не зборуваме само за одредена економска класа во одреден сектор. Зборуваме сите за луѓе ширум целиот свет.
Како што реков, има значителен потенцијал за раст, со оглед на еволуирачката регулатива во рамките на дигитализацијата, но во суштина, ние бараме да обезбедиме решение кое ќе биде вистинското за секој граѓанин ширум светот. И тоа ќе им овозможи да учествуваат во една економија за да пристапат до основните услуги како што се финансиските услуги, образовните услуги, комуналните услуги или здравствената заштита.
Со развојот на економијата, која во голема мера станува дигитална, сакаме да го решиме проблемот со идентитетот, за да луѓето не останат зад времето. Сепак се работи за нивното основно право за имање пристап до тие услуги. Тоа е многу важен фактор што го мотивира нашиот тим.
Какво е вашето патување од основањето во 2018 година па до сега?
Одлично патување. Веројатно една од најдобрите работи што успеавме да ги направиме е да собереме многу мотивиран тим од експерти и директори околу компанијата. Ни значи тоа што сите од нив се во склоп со мисијата на компанијата. Не страдаме од его, но можеме да се пофалиме со големи достигнувања. Едно од нив е тоа што веќе ја проширивме нашата корисничка база која се одликува со 1,3 милиони уникатни корисници од 58 различни држави.
Соработуваме со над 150 претпријатија распространети низ два континенти и од 11 различни земји, неисклучувајќи водечки банкарски институции. Обезбедивме различни инвестиции од професионалната индустрија. Дополнително, една од поголемите пресвртници се случи во втората половина на минатата година – Evrotrust беше препознаен како нотифицирана шема за eID од страна на Европската комисија, со што уште еднаш се потврди валидноста и за длабочината на технологијата и за решението кое им го нудиме на нашите клиенти.
Би можеле ли на кратко да не запознаете со проектот за Македонија?
Го започнавме проектот во партнерство со Mastercard global. Седнавме со експертите на тимот за дигитален идентитет во Mastercard и разгледувавме кое е најдоброто место во Европа каде би можеле да ја докажеме нашата теза околу дигиталниот идентитет. Во тој момент дојдовме до заеднички заклучок дека дигиталниот идентитет ќе има огромна пазарна можност низ ЕУ. Она што беше доведено во прашање е дали ова може да биде поголемо од ЕУ.
Така, седнавме и рековме дека сакаме да го најдеме вистинскиот пазар со потенцијал да се разработат две работи – имавме две главни цели на проектот. Еден од нив беше дека сакавме да ја отфрлиме хипотезата дека дигиталниот идентитет е феномен само за ЕУ. Кога прописите се различни, сакавме да покажеме дека има побарувачка, но и можност за вакво нешто и надвор од ЕУ. Втората работа е што сакавме да овозможиме сосема нов механизам управуван од приватноста во основниот геном за заштита на личните податоци на корисниците.
Значи, се запрашавме кое е најдоброто место за нас да го направиме ова? Врз основа на нашето истражување, одлучивме дека Северна Македонија е најсовршеното место – имаше многу флексибилна и транспарентна влада. Имаше одличен екосистем на финансиски услуги кои се заинтересирани да го пилотираат ова и беше прилично блиску до она што веќе го имаме како докажано искуство, Како резултат, сметавме дека можеме брзо да ги исполниме нашите цели.
Од тогаш, до сега, постигнавме значителен напредок. Во моментов имаме голем број корпоративни клиенти, меѓу кои и три големи банки кои го користат решението. И, од овој месец, всушност, нашиот тим работи со министерот за информатичко општество и администрација за интегрирање на електронската идентификација и далечинските потписи на националниот портал за е-Влада. Значи, идејата е да може да ѝ се овозможи на владата за граѓаните кои сакаат да користат какви било владини услуги да го направат тоа од далечина, на лесен начин. Имајќи ја оваа засилена експертиза во управувањето со сложени правни и технолошки иницијативи за дигитален идентитет, успеавме да работиме со различни засегнати страни и да ги обезбедиме услугите на граѓаните.

Дали мислите дека граѓаните од целиот регион наскоро ќе имаат корист од новите трендови за дигитален идентитет?
Јас сум многу, многу сигурен дека тоа нема да биде само во регионот, туку ќе биде низ цела Европа. Значи, тоа е една од оние тивки еволуции што се случуваат и веќе се во движење, но луѓето уште не ги сфаќаат. Благодарение на тоа што не е водено од нетрадиционални фактори, туку е управувано од регулатива. Таа регулатива обично не е нешто што често се појавува како ударна вест.
Надвор од експертите, оваа промена не е добро покриена, а, со тоа, и не толку добро разбрана. Сепак, многу брзо, сигурен сум дека дојде до израз целата мисија на она што се случува и зошто е важно да се ослободиме од пластиката. Пластиката ем влијае врз животната средина ем ве ограничува со тоа што бара да користите единствен непренослив пластичен документ кој содржи единствена верзија од вас со само некои основни акредитиви.
Значи, целата идеја овде е како да влијаеме за да бидеме поддржани со премин кон ново еволутивно дело. Во суштина, граѓаните и учесниците на пазарот можат да бидат дел од овие нови пазари и да имаат доверба дека безбедно можат да ги користат.

Кои се најголемите ризици кога станува збор за спроведување на вакви решенија?
На ова повеќе гледам како на можност отколку ризик, ќе се потрудам да објаснам на што мислам. Значи, гледаме дека предизвиците се прилично униформни. Гледаме дека побарувачката и динамиката на понудата низ различни места е прилично конзистентна. И нашите клиенти на претпријатијата се прилагодуваат на истата предвидлива шема. За кратко време видовме дека имаме пораст на AGI, општата генеративна вештачка интелигенција. Имаше алатки кои оправдано можат да ја намалат довербата во дигиталниот простор.
И како што реков претходно, ако се сеќавате, нашата мисија е да создадеме доверба во дигиталниот простор. Значи, гледаме дека тие случувања со вештачката интелигенција се многу интересни. Иако се многу возбудливи, можат да бидат и многу застрашувачки ако се користат од злонамерни актери во економијата. Со цел да се направи некој вид измама во дигиталниот простор, воо моментов се користат длабоки фалсификати, гласовни клонови и други технологии,. Тоа се бариери кои ги загрижуваат нашите клиенти.
За среќа, обидот да се реши целиот проблем со идентитетот, барем од регулаторна гледна точка, лежи во тоа што се работи на нотифицирана шема за eID. Ова беше многу долг процес на ревизија од страна на експертите во Европската комисија, чија работа беше да се уверите дека технологијата е доволно безбедна за да не може да ги доведе до заблуда регулираните бизниси. На пример, кога зборуваме за финансиски услуги, би било голем проблем доколку постои технологија која е прифатена со закон но може да се користи од злонамерни актери. Во таа ситуација, тие ќе можат да финансираат нелегални активности или да се погрешно прикажуваат на одредени луѓе.
Бариерата за влез овде е како да ги натераме сите актери во тој екосистем да можат да веруваат во ова на што ние работиме. Еден одличен начин да се направи ова е да се користат традиционални методи, како владите или како Европската комисија која издава доверливи физички документи, документи на кои економијата веќе им верува. Фалсификатите можеби се предизвик, но преставуваат и одлична можност.
Веќе ги видовме првите случаи на измама заснована на вештачка интелигенција. Штом ваквите измами со вештачка интелигенција се засилат, тогаш актерите, претпријатијата и системите ќе ги разгледаат безбедните и признаените методи за заштита на идентитет, но и за онлајн учество. Па така, методите како „испратете ни слика од вашата лична карта“ или „испратете ја вашата лична карта преку е-пошта“ едноставно нема повеќе да функционира.